De voorstelling
Jip moet voor school een werkstuk maken over de schilder Johannes Vermeer. Ze kan zich maar moeilijk concentreren. Ze valt in slaap en belandt al dromend in het atelier van de schilder en zijn behendige hulpje Diederik.
Diederik weet van elk opruimklusje in het atelier een spel te maken. Bezems zijn niet alleen om mee te vegen, maar ook om te balanceren. Theedoeken droog je door te zwaaien en de waslijn is perfect om te springtouwen.
Het wordt een gezellige boel, tot Johannes Vermeer ontdekt dat er een verstekeling in het atelier is. Wat doet Jip daar opeens? En haar kleding, dat is niet volgens de laatste mode van de zeventiende eeuw. Zodra Jip nieuwe kleding aan heeft en met Diederik acrobatische toeren uithaalt krijgt Johannes Vermeer inspiratie en schildert een meesterwerk!
Meer informatie en video zie: https://grotemeesters.nl/schoolproject/
Het Circuscircuit
De kleuters gaan met een lesbox in de eigen klas aan de slag.
Voor groep 3 tot en met groep 8 is er een circuit waarin de kinderen alle technieken die ze in de voorstelling hebben gezien kunnen uitproberen. Het project bevat een lesbrief voor alle leerjaren.
Thema’s: kunst, circus, 17e eeuw, inspiratie, erfgoed.
